שלח הודעה ללא התחייבות
בלוג משפטי בלוג משפט מנהלי ועתירות לאקונה בחוק בתי משפט לענינים מינהליים

לאקונה בחוק בתי משפט לענינים מינהליים

 
מאת: רועי שחר - משרד עורכי דין| פורסם ב: 31/05/2010 | צפיות: 2530
רוצה שנחזור אליך?
 

תאגידים מקומיים - לאקונה בסמכות העניינית של חוק בתי משפט לענינים מינהליים


קראו עוד בתחום

חוק בתי משפט לענינים מינהליים, התש"ס-2000 הוקם במטרה להסמיך את בתי המשפט המחוזיים לדון בענינים מינהליים שנדונו בבג"צ ובבתי משפט אחרים. בכך, כיוון המחוקק לכך שבערכאה זו ירוכזו העניינים המינהליים שהיו עד אותו שלב מפוזרים על פני ערכאות שונות.

 

בשלושה סוגי הליכים עוסקים בתי המשפט לענינים מינהליים: עתירות מינהליות, ערעורים מינהליים ותובענות מינהליות. לכל אחד מהליכים אלה, יוחדה תוספת לחוק הקובעת מה הם העניינים בהם מוסמך בית המשפט לענינים מינהליים לדון.

 

 

סעיף 5(1) בצירוף התוספת הראשונה מסדיר את הסמכות הענינית של בית המשפט לעניינים מינהליים לדון בעתירות מינהליות. פריט 5 מסדיר את הסמכות בעניני מכרזים וקובע:

 

"עניני מכרזים של גוף או רשות המנויים בסעיף 2 לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992, ועניני מכרזים של רשות מקומית, שענינם התקשרות בחוזה לביצוע עסקה בטובין או במקרקעין, לביצוע עבודה או לרכישת שירותים, וכן מכרזים שענינם מתן רישיון או זיכיון לפי דין".

 

 

בסעיף 2 לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 מנויים הגופים והרשויות הבאות: המדינה, כל תאגיד ממשלתי, מועצה דתית, קופחת חולים ומוסד להשכלה גבוהה. כן נכלל בסעיף זה תאגיד מקומי (תאגידים עירוניים, לדוגמה).

 

הוספת תאגידים מקומיים לסעיף 2 לחוק חובת מכרזים בוצעה במסגרת חוק חובת מכרזים (תיקון מס' 14), התשס"ג-2002. בתיקון זה נפסק כי התיקון יכנס לתוקפו 30 יום לאחר התקנת תקנות לגבי עסקאות של תאגיד מקומי.

 

דא עקא, שטרם התקנות אלה טרם תוקנו מאז תוקן חוק חובת מכרזים בתיקון 14 האמור בשנת 2002. זאת, למרות שבחוק נקבע כי הן יתוקנו תוך 90 יום מיום פרסום החוק.

 

 

משמעות אי התקנת התקנות היא דיסהרמוניה חקיקתית. מכרזים של תאגידים ממשלתיים נדונים בבית המשפט לענינים מינהליים וכך גם מכרזים של רשויות מקומיות.

 

ואילו מכרזים של תאגידים מקומיים, שהדין החל עליהם זהה, אינם נדונים בסמכות בית המשפט לענינים מינהליים ויש להגישם לערכאה אזרחית. הדבר יוצר קושי לא מבוטל בבחירת הסמכות העניינית, ואין זה פלא שלא אחת שוגים עורכי דין בכך (ראו לדוגמה, בר"מ 7712/09 חברת צינורות איקס.פי.סי (2004) בע"מ נ' החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ, תק-על 2009(4) 2211 (2009)).

 

ראוי כי מחוקק המשנה ייתן על כך את דעתו בהקדם ויתקן את הדרוש תיקון באופן שתוגשם מטרתו של חוק בתי משפט לענינים מינהליים: ריכוז כל הענינים המינהליים בבית משפט אחד.
 

 

 


המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר

דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך
עוד בנושא משפט מנהלי ועתירות
חדשות ופסקי דין בנושא משפט מנהלי ועתירות
ועדת הערר חייבה את המנהל לענייני חשמל, אשר החליט שלא לתת לעורר רישיון חשמלאי, להפוך את החלטתו ולהעניק לו את הרישיון שביקש, ואף לשלם לו פיצויים. זאת מכיוון שנקבע כי ההחלטה הייתה שרירותית ובניגוד לכללי המנהל הציבורי
מאת: LawGuide | 21/10/2018
תשובות של עורכי הדין בפורום
(פרסום ממומן)


אליעד שרגא ושות` - משרד עו"דאליעד שרגא ושות` - משרד עו"דאזור המרכז053-6130820מהמשרדים המשפיעים לפי DUN`S 100, מחלקות: מקרקעין, מסחרי, מנהלי ועוד.
מירי נחשונוב משרד עו"ד ומגשרתמירי נחשונוב משרד עו"ד ומגשרתאזור הצפון053-8007664עו"ד משרד הפנים ובית הדין לעררים, הסדרת מעמד בישראל לבני זוג
ליפקין את ליפקיןליפקין את ליפקיןאזור המרכז053-9428824דיני משפחה, נישואי תערובת, אשרות ומשרד הפנים