שלח הודעה ללא התחייבות
בלוג משפטי בלוג דיני תעבורה ורכב החמרת החקיקה: נהגים חייבים לעצור במעבר חציה

החמרת החקיקה: נהגים חייבים לעצור במעבר חציה

 
מאת: חזי כהן-משרד עורכי דין    053-9428425| פורסם ב: 02/04/2015 | צפיות: 3050
4.0 מתוך 5.0
(מספר מדרגים 3)

  • איזור: אזור המרכז
  • כתובת: רח` שפע טל 1
  • עיר: תל אביב
  • טלפון: 053-9428425
רוצה שנחזור אליך?
אל חזי כהן-משרד עורכי דין
 

במסגרת המלחמה בתאונות הדרכים, מעתה נהגים חייבים לתת זכות קדימה להולכי רגל שנמצאים ליד מעבר חציה, גם אם עוד לא התחילו לחצות את הכביש


קראו עוד בתחום

לאור כמות התאונות שהתרחשו לאחרונה בין רכבים להולכי רגל במעברי חציה, החליט המחוקק ליצור החמרה שמטרתה למזער את כמות הנפגעים במפגש המסוכן בין כלי רכב להולכי רגל במעבר חציה.


מעבר החציה הוא נקודת חיכוך המצריכה אינטגרציה בין נהגי הרכב להולכי הרגל, וזאת כדי שתהליך חציית הכביש יסתיים בשלום.


המצב החוקי ששרר עד לאחרונה


עד לאחרונה בתי המשפט נתנו פרשנות שלפיה חצייה של מעבר חציה היא משלב הורדת רגל לכביש. דהיינו, כאשר הולך רגל הוריד את רגלו לכביש, קמה חובה לנהג הרכב מנגד לאפשר לו לחצות את מעבר החציה בבטחה.


המצב החוקי כיום


כיום החוק השתנה, ונקבעה בתקנות פרשנות מרחיקת לכת שלפיה עצם ההימצאות סמוך למעבר חציה מחייבת את נהג הרכב להאט ולתת זכות קדימה, אם יש הולך רגל סמוך למעבר החציה. המחוקק יצא מנקודת הנחה שלפיה עצם מתן זכות הקדימה והעצירה עוד בטרם החצייה תוביל להפחתת הפגיעה בהולכי רגל במעברי חציה.


פסילה מנהלית


במסגרת הרצון להילחם בנגע תאונות הדרכים וכדי "לצנן" את נהג הרכב הפוגע, נתן המחוקק כלי עזר בידי גורמי אכיפת החוק בדמות סמכות לפסילת רישיון באופן מנהלי. לקצין המשטרה יש סמכות מוקנית בחוק לפסול את רישיונו של הנהג הפוגע ל-60 ימים, כפוף להליך שימוע שבו תינתן לנהג אפשרות לנסות ולשכנע את קצין המשטרה לשנות את רוע הגזירה.


כמובן, במסגרת הליך השימוע קצין המשטרה שוקל מגוון שיקולים ובין השאר ותק הנהיגה של הנהג הפוגע, עברו התעבורתי, מידת אשמתו המסתמנת מתיק החקירה ועוד מגוון רחב של שיקולים.


נטל ההוכחה


דיני התעבורה הם הליך פלילי לכל דבר ועניין, ומשכך נטל ההוכחה במשפט פלילי הוא על המאשימה (המדינה). עצם הפגיעה בהולך רגל במעבר חציה אינה מהווה כשלעצמה חזקה סטטוטורית לאשמתו של הנהג. במקרים שכאלה על המדינה להוכיח כי מדובר ברשלנות מצד הנהג הפוגע, שכן אלמלא כך הנהג יהיה זכאי בדין.


בתיקים רבים עולות טענות כי הולך הרגל התפרץ לכביש או לא חצה במעבר החציה, או לחלופין נטען כי מדובר בתאונה בלתי נמנעת ולפיכך אין לנהג כל אשמה. כשלים כגון אי הגעת בוחן תאונות דרכים לזירה סמוך לאירוע בטרם נגעו בממצאי הזירה הם כשלים משמעותיים, אשר יש בהם לעתים אף לזכות נאשם, שכן בוחן תאונות הדרכים הוא הגורם המקצועי המוסמך לקבוע את מה שהתרחש בעת קרות התאונה.


משלא מגיע בוחן לזירה או כאשר הגיע בוחן לאחר "שזיהמו" את הזירה ולא ניתן לומר בוודאות היכן מצויה נקודת הפגיעה, לא ניתן לקבוע אם הנהג אשם בתאונה או לא.


גישה עונשית מחמירה


בתי המשפט נוטים לראות בחומרה פגיעות של רכבים בהולכי רגל במעבר חציה. בתי המשפט רואים במעבר החציה שטח אוטונומי נפרד שבו זכאי הולך הרגל ללכת בשלווה ובביטחון מלא. לפיכך, ענישה בגין פגיעה בהולכי רגל במעבר חציה זוכה לענישה מחמירה ומשמעותית כלפי הנהג הפוגע אם יורשע בדין.


השפעת תיקון החקיקה על נהגים: נזק יותר מתועלת


התיקון החדש לחוק לא ישפיע רבות על המצב ואף יסב נזק יותר מתועלת, שכן ממילא כאשר נהג מבחין בהולך רגל מנסה לחצות עליו לאפשר לו לחצות בבטחה ובביטחון. שינוי החקיקה עתיד ליצור כאוס ואנדרלמוסיה, מעצם העובדה שגם אם הולך הרגל ממתין לחבר או סתם מדבר בטלפון סמוך למעבר חציה, המצב החוקי הנוכחי מחייב את נהגי הרכב להאט ולתת לו זכות קדימה, דהיינו לעצור ולהמתין עד שהולך הרגל יסיים לחצות את הכביש, מה שעלול לגרום לפקקים ואי סדר ברצף התנועה.


כמו כן, סביר להניח כי נהג שלא הבחין בהולך רגל חוצה במעבר חציה ודאי לא יבחין בו כשהוא עומד במדרכה בטרם חצייה. התיקון לחוק עתיד ליצור דבר אחד בלבד, והוא אפשרות נוספת לרשום דו"חות תנועה שעתידים להעשיר עוד את קופת המדינה על חשבונם של הנהגים. ספק רב בעיניי אם התיקון לחוק ימנע או ימזער את תאונות הדרכים שמתרחשות בין נהגי רכב להולכי רגל במעברי חציה.


כתב אישום בגין תאונת דרכים במעבר חציה הוא הליך פלילי המלווה בהליכים שונים וסנקציות משמעותיות וקשות. כאשר נאשם מתמודד עם כתב אישום בבית המשפט לתעבורה בכלל, ובמצב של תאונת דרכים במעבר חציה בפרט, הוא עומד בצומת שבה קיים איום ממשי לשלול את רישיונו לפרק זמן לא מבוטל.


ניהול נכון של התיק המשפטי יכול להוביל לזיכוי הנאשם או לכל הפחות לצמצום נזקים עבורו, דבר אשר יש בו להשפיע באופן ישיר על הסנקציות שיוטלו עליו בסופו של דבר אם יורשע בדין. ניהול תיק תאונת דרכים הוא עניין רציני וסבוך, ומשכך יש להיוועץ בעורך דין תעבורה כבר משלביו הראשונים של ההליך, עוד בטרם החקירה בפני גורמי המשטרה וכן בטרם ההגעה לדיון בבית המשפט לתעבורה.
 



המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך
עוד בנושא דיני תעבורה ורכב
חדשות ופסקי דין בנושא דיני תעבורה ורכב
נהג שהורשע בנהיגה במהירות מופרזת ובנהיגה בקלות ראש ערער על הרשעתו, ולאור הצטברות של מספר כשלים שהתגלו בחומר הראיות, ערעורו התקבל, הרשעתו בוטלה והוא זוכה מהעבירות שבגינן הורשע
מאת: LawGuide | 02/04/2018
תשובות של עורכי הדין בפורום
(פרסום ממומן)


עו"ד חיים אליהעו"ד חיים אליהאזור המרכז053-7101868הצלחות מוכחות בדיני תעבורה, משפט פלילי ותכנון ובניה
עו"ד נדב גרינולדעו"ד נדב גרינולדאזור הצפון053-6130161פלילי ותעבורה -נהיגה בפסילה, בשכרות, חקירה משטרתית, ייצוג אסירים
עו"ד חגית רייזמן-אבודרהםעו"ד חגית רייזמן-אבודרהםירושלים והסביבה053-9428412משפט פלילי, דין משמעתי, עבריינות נוער, דיני תעבורה, חנינות.
משרד עורכי דין משה ליפשיץמשרד עורכי דין משה ליפשיץאזור השרון והסביבה053-7933120 קצין משטרה לשעבר. עוסק במשפט הפלילי, דיני תעבורה ודיני ומשפחה
עו"ד אלעד שאולעו"ד אלעד שאולאזור המרכז053-9386765תובע פלילי בעברו, בעל משרד עו"ד פליליים המייצג לקוחות נורמטיביים
עו"ד יונתן רבינוביץעו"ד יונתן רבינוביץאזור המרכז053-6112798בעל ניסיון וידע מקצועי נרחב בתחומים: דיני תעבורה, משפט פלילי וצבאי פלילי
סיניה חריזי-מוזס, משרד עו"דסיניה חריזי-מוזס, משרד עו"דאזור המרכז053-7101869ניסיון רב, מקצועיות ללא פשרות, מובילה לתוצאות מנצחות והצלחות מוכחות