שלח הודעה ללא התחייבות
בלוג משפטי בלוג משפט אזרחי ביטול טיסה: האם תקלה במטוס תיחשב ככוח עליון?

ביטול טיסה: האם תקלה במטוס תיחשב ככוח עליון?

 
מאת: גיא הרשקוביץ, עו"ד מגשר ובורר    053-9428571| פורסם ב: 05/11/2014 | צפיות: 5316
5.0 מתוך 5.0
(מספר מדרגים 2)

  • איזור: אזור השפלה והסביבה
  • כתובת: תל אביב: החשמונאים 100. רחובות: רחוב מדע 8
  • עיר: תל אביב
  • טלפון: 053-9428571
רוצה שנחזור אליך?
אל גיא הרשקוביץ, עו"ד מגשר ובורר
 

חברות תעופה רבות משתמשות ב"תירוץ" של כוח עליון על מנת להימנע מתשלום פיצויים לנוסעים שטיסתם עוכבה או בוטלה. אך האם קביעה זו היא בהכרח נכונה?


קראו עוד בתחום

זה קורה לא אחת, אנו רוכשים כרטיס טיסה, אם באופן ישיר מחברת התעופה באמצעות אתרי אינטרנט ואם באמצעות סוכנות הנסיעות, מגיעים לשדה התעופה כמה שעות לפני מועד הטיסה, ולפתע מודיעים לנו כי בשל תקלה במטוס, הטיסה שלנו תתעכב בכמה שעות.


כך למשל, רכשו שמעון, רינת ושלושת ילדיהם חמישה כרטיסי טיסה באמצעות סוכנות נסיעות. ביום הטיסה, הם עשו את המוטל עליהם והגיעו לשדה התעופה כמספר שעות לפני מועד ההמראה. אך, "הפלא ופלא", בסמוך לשעת הטיסה, הודיעו להם כי עקב תקלה במטוס, טיסתם תתעכב במספר שעות.


שמעון רינת ושלושת ילדיהם המתינו בשדה התעופה כ-10 שעות, עד אשר הובא מטוס חלופי וטיסתם יצאה ליעד המתוכנן.


בנסיבות אלה, מהן האפשרויות העומדות בפניהם? האם תקלה במטוס נחשבת לכוח עליון- נסיבות מיוחדות שאינן בשליטתן של חברות התעופה ע"פ סעיף 6 (ה) (1) חוק שירותי תעופה, כך שחברת התעופה אינה חבה באחריות כלפי נוסעים שטיסתם עוכבה או בוטלה?


פיצוי וסיוע בשל עיכוב או ביטול טיסה


סעיף 1 לחוק שירותי תעופה קובע, כי טיסה שבוטלה היא כל אחת מאלה:


1. טיסה שלא התקיימה.
2. טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או באיחור שנקבע לפי סעיף 6(ח) לחוק שירותי תעופה.

 

זאת ועוד, סעיף 6 לחוק שירותי תעופה קובע, כי נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שבוטלה, יהיה זכאי לקבל מחברת התעופה הטבות אלה:


1. שירותי סיוע.
2. השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע.
3. פיצוי כספי שיקבע לפי התוספת הראשונה (מרחק הטיסה מנוקדת המוצא לנקודת היעד).


ואולם, סעיף 6 (ה) (1) לחוק שירותי תעופה קובע, כי חברת התעופה לא תהא מחויבת במתן פיצוי כספי על פי התוספת הראשונה לחוק שירותי תעופה בגין עיכוב או ביטול טיסה בהתקיים 2 תנאים מצטברים:


1. "נסיבות מיוחדות" "שלא היו בשליטתו".
2. "גם אם היה עושה כל אשר ביכולתו לא יכול היה למנוע בשל אותן נסיבות".


נראה כי מקרים כגון: אירוע טרור בו מחליטים לסגור את שדה התעופה, הפסקת חשמל גדולה באזור מסוים, תנאי מזג אויר קיצוניים וכדומה, הם מאותם המקרים הנכנסים בגדר נסיבות מיוחדות ובלתי צפויות שלא היו בשליטת חברת התעופה, כך שגם אם חברת התעופה היתה עושה כל שביכולתה, היא לא היתה יכולה למנוע אותם.


עוד יש לציין, כי על פי חוק שירותי תעופה, גם במצב בו "כוח עליון" הביא לעיכוב או ביטול טיסה, עדיין מחויבת חברת התעופה להעניק לנוסע שירותי סיוע כמו בית מלון, שיחות טלפון ושירותי הסעה, וכן להשיב את התמורה בגין הטיסה שבוטלה או להעניק כרטיס טיסה חלופי- לפי בחירת הנוסע.


ומה בנוגע למקרה של תקלה במטוס?


אחת מהטענות הנפוצות של חברות התעופה לעיכוב או ביטול טיסה, היא תקלה במטוס שהתגלתה כמספר שעות לפני הטיסה. לפני כניסתו לתוקף של חוק שירותי תעופה הייתה מחלוקת באשר לשאלה האם תקלה במטוס מהווה הגנת כוח עליון לחברת התעופה.


אולם, מאז כניסתו לתוקף של חוק שירותי תעופה, נראה כי המגמה היא לראות בתקלה במטוס כאירוע שבשליטת חברת התעופה. דהיינו, תקלה במטוס לא תהווה באופן מוחלט טענת הגנה לחברת התעופה במסגרתו של סעיף 6(ה) (1) לחוק שירותי תעופה כך שספק אם מהווה הגנת כוח עליון.


למעשה, נראה כי במקום בו מדובר בכלי תחבורה שמאופיים ומטבעם יש בהם תקלות טכניות, העוברים טיפולי תחזוקה כעניין שבשגרה, הרי שספק רב אם תקלה טכנית נכנסת להגדרה של נסיבה מיוחדת בסעיף 6 (ה) (1) לחוק שירותי תעופה.


יתרה מכך, גם במקרים בהם תקלה במטוס תיחשב "כנסיבה מיוחדת" על פי סעיף 6 (ה) (1) לחוק שירותי תעופה, הרי שעל חברת התעופה קמה החובה להוכיח "שעשתה כל שביכולתה כדי למנועה". ייתכן כי במקרים מאוד מסוימים, ניתן יהיה להוכיח שמדובר בתקלה שלא היתה צפויה וגם שלא ניתן היה למנוע אותה.


וכך, בנסיבות המקרה הספציפי שהובא לפנינו, נראה כי על פי סעיף 6 לחוק שירותי תעופה, שמעון רינת ושלושת ילדיהם יהיו זכאים לפיצוי בגין ביטול טיסה על פי התוספת הראשונה לחוק, שירותי סיוע, טיסה חלופית או השבת התמורה, וכל זאת מבלי לגרוע מטענותיהם לפיצוי נוסף בגין נזקים נוספים שנגרמו להם בגין אובדן ההנאה מהטיול.

 

 


המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר

דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך
עוד בנושא משפט אזרחי
חדשות ופסקי דין בנושא משפט אזרחי
אדם שצילם את בעל המוסך בסרטון ושיתף אותו בחשבון פייסבוק פיקטיבי שפתח, בפוסט שבו כינה אותו נוכל ורמאי, חויב לפצות את בעל המוסך עקב פרסום לשון הרע
מאת: LawGuide | 21/05/2019
תשובות של עורכי הדין בפורום
(פרסום ממומן)


מירי נחשונוב משרד עו"ד ומגשרתמירי נחשונוב משרד עו"ד ומגשרתאזור הצפון053-8007664עו"ד משרד הפנים ובית הדין לעררים, הסדרת מעמד בישראל לבני זוג
עו"ד עפרה גבישעו"ד עפרה גבישאזור השפלה והסביבה 053-9386036עוסקים בייצוג בבתי משפט – אזרחי, חוזים, נזיקין, סכסוכי שכנים ופינוי מושכר
מנשה - רון משרד עו"דמנשה - רון משרד עו"דאזור המרכז053-8007619יוצאי פרקליטות ומשרדים מובילים, ניסיון בייצוג בהצלחה בהליכים פליליים ואזרחיים
משרד עו"ד רן קוסטיצקימשרד עו"ד רן קוסטיצקיאזור הדרום053-8007676המשרד מתמחה במתן ייצוג, ליווי ויעוץ בתחום החוזים, חברות נדל"ן ודיני עבודה
אליעד שרגא ושות` - משרד עו"דאליעד שרגא ושות` - משרד עו"דאזור המרכז053-6130820מהמשרדים המשפיעים לפי DUN`S 100, מחלקות: מקרקעין, מסחרי, מנהלי ועוד.
עורכת דין, מגשרת ונוטריונית - סמדר קשת בר-אוןעורכת דין, מגשרת ונוטריונית - סמדר קשת בר-אוןאזור השרון והסביבה053-9428592עו"ד מגשרת ונוטריונית עם ותק רב בדיני משפחה, אזרחי, משקים חקלאיים ופשט"ר
עו"ד סעאתי עדנה - משרד עו"ד ונוטריוןעו"ד סעאתי עדנה - משרד עו"ד ונוטריוןאזור המרכז 053-9428386דיני עבודה - עובדים ומעסיקים, ביטוח לאומי וכנוטריון צוואות והסכמים
עודד פרץ ושות` עודד פרץ ושות` אזור המרכז053-9428566עוסק בלשון הרע והוצאת דיבה, סכסוכי שכנים, פינוי שוכר, דיני עבודה ומשפחה
משרד עו"ד ימין את יום טוב ושות`משרד עו"ד ימין את יום טוב ושות`אזור השרון והסביבה053-9370240עוסקות בנזיקין, דיני עבודה, ביטוח לאומי, נזקי רכוש, תביעות אזרחיות וכספיות
רועי ורשבסקי, משרד עורכי דיןרועי ורשבסקי, משרד עורכי דיןאזור המרכז053-7101880ניסיון רב ועשיר במשפט אזרחי, מסחרי, מקרקעין ונדל"ן הוצאה לפועל ופשיטת רגל