שלח הודעה ללא התחייבות
בלוג משפטי בלוג משפט אזרחי הטיסה בוטלה עקב תקלה טכנית, האם הנוסע יפוצה?

הטיסה בוטלה עקב תקלה טכנית, האם הנוסע יפוצה?

 
מאת: אשר רוטבאום, עו"ד| פורסם ב: 24/12/2013 | צפיות: 3759
רוצה שנחזור אליך?
 

לפני יותר משנה נחקק חוק שירותי תעופה שאמור היה להגן על נוסעים שטיסתם בוטלה ללא התרעה מוקדמת, אולם בפועל חברות התעופה מזלזלות בנוסע ולא מיישמות את הוראות החוק. כיצד מתמודדים, ומי צריך לשאת באחריות?


קראו עוד בתחום

חופשת הקיץ אומנם מאחורינו אך עונת הסקי לפנינו ובקרוב אלפי ישראלים יצאו לנפוש באתרים הסקי השונים ברחבי אירופה. אחד התרחישים הלא נעימים שיכולים לקרות בנופש המיוחל הוא שהטיסה שהוזמנה מבעוד מועד תתעכב או תבוטל באופן חד צדדי על ידי חברת התעופה וללא כל התרעה מוקדמת.


לפני יותר משנה נחקק חוק שירותי תעופה אשר זכה לכינוי "חוק טיבי" שאמור היה להגן על נוסעים במקרים אלו, אולם בפועל חברות התעופה מזלזלות בנוסע ולא מיישמות את הוראות החוק. תביעה תקדימית שהוגשה לאחרונה בנושא, יכולה לשנות את המצב ולגרום לחברות התעופה לשלם בעתיד מיליוני שקלים לנוסעים שטיסותיהם בוטלו באופן חד צדדי או עוכבו לזמן ממושך. הסיפור מתחיל בחודש אוגוסט השנה בטיסה מסימפרופול שבקייב לתל אביב, שהתעכבה במשך כיממה.

 

יחס מזלזל מצד חברת התעופה 


ביום 11.8.13, התייצבו הנוסעים בדלפקי "הצ'ק אין" של חברתUkraine International Airlines לטיסת מסימפרופול לתל אביב. להפתעתם, הודיעו להם נציגי חברת התעופה כי טיסה זו מתעכבת במספר שעות. כאשר ביקשו הנוסעים הסבר לפשר סיבת העיכוב ומידע בנוגע למועד חדש לטיסה, נתקלו בחוסר מענה וביחס מזלזל.


לאחר מספר שעות בו שהו הנוסעים בחוסר וודאות הודיעו נציגי חברת התעופה כי הטיסה בוטלה באופן סופי, ואת הלילה הם יעבירו בבית מלון. "הגענו לשדה התעופה בשעה המיועדת וכשלוש שעות לפני הטיסה, בעודנו ממתינים ראינו על גבי הצגים בשדה שיש עיכוב של כתשע שעות, כך שהטיסה נדחית משעה 4.00 לשעה 17.30. לאחר מספר שעות נוספות של המתנה מורטת עצבים הגיע הנציג המקומי של חברת Ukraine והודיע לנו שהטיסה לא תצא היום" כך מספר מר בני כהן, אחד הנוסעים בטיסה.

 

בית מלון מרוחק ובלי מים חמים 


אולם בכך לא הסתיים מסעם המפרך של נוסעי הטיסה. הם הופנו לאוטובוסים שהסיעו אותם, לטענתם, לבית מלון המרוחק משדה התעופה, שם הם נדהמו לגלות כי אין מים חמים במקלחות והאוכל ברמה ירודה ביותר. "הגענו למלון הזוועתי, וכל מילה נוספת - מיותרת. לא קיבלנו קפה בבוקר, ובארוחת הערב הגישו לנו אוכל קר ולא אכיל". למחרת היום נמסר לנו כי יש עיכוב נוסף של מספר שעות משום שהמטוס עדיין בתיקון ולכן הטיסה נדחית לשעה 22.00 בלילה.


בסופו של דבר, הטיסה מסימפרופול לת"א המריאה ביום 13.8.13, בשעה 22:00 ובחלוף 24 שעות מהמועד שהיה נקוב על גבי כרטיס הטיסה. עו"ד אשר רוטבאום פנה לחברת התעופה ודרש את הפיצוי הסטטוטורי הקבוע בחוק אולם, הנתבעת השיבה שאינה חייבת לפצות את הנוסעים משום שהאיחור נגרם כתוצאה "מתקלה טכנית" שאירעה במטוסה של הנתבעת.

 

תביעת הנוסעים כנגד חברת התעופה 


כעת הנוסעים החליטו לא לוותר, להתאגד ולתבוע את חברת התעופה. הם הגישו תביעה באמצעות עו"ד רוטבאום, המתמחה בתביעות תעופה, בטענה כי האיחור עלה על שמונה שעות ולכן מדובר ב"טיסה שבוטלה" כהגדרתו בחוק. כמו כן, בהתאם לנוסחת הפיצוי הקבועה בחוק ומשום שמרחק הטיסה מסימפרופול לתל אביב הינו 1,432 קילומטר, הרי שעל Ukraine International Airlines לפצות את כל אחד מהתובעים בסך של 1,270 שקלים.


סעיף 6(ה)(1) לחוק קובע כי נוסע שטיסתו בוטלה או התעכבה מעל שמונה שעות לא יהיה זכאי לפיצוי כספי, רק אם מפעיל הטיסה או המארגן הוכיח כי הטיסה בוטלה בשל "נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו". למורת רוחם של הנוסעים הניזוקים חברות התעופה משתמשות במונח 'נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו' ולא מפצות מאות ואלפי נוסעים במקרים שהטיסה שלהם בוטלה או התעכבה בשל 'תקלה טכנית'.


סעיף זה לא אמור לחול על 'תקלה טכנית' ולא לזה הייתה כוונת המחוקק. חברות התעופה יכולות להשתמש בפטור שניתן להם במקרי קיצון בלבד כגון, חוסר יציבות פוליטית, פגעי מזג אוויר, שביתות, סיכוני אבטחה או פגם שהתגלה על ידי יצרן המטוס (ולא על ידי חברת התעופה). על כן, יש לפצות נוסעים במיליוני שקלים על אותן טיסות שהתעכבו או התבטלו החל מיום 16.8.13 (היום שבו החוק נכנס לתוקף).

 


המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר

דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך
עוד בנושא משפט אזרחי
חדשות ופסקי דין בנושא משפט אזרחי
במסגרת תביעות הדדיות שהגישו שכנים מאותה קומה בבניין, הם טענו זה כנגד זה כי הוטרדו על ידי הצד השני, תוך איומים, מטרד ופגיעה בפרטיות. לאחר שהתגלה כי זוג השכנים כינו את שכנתם רוסיה מסריחה, רוסיה מכוערת ועוד, הם חויבו בפיצויים של 60 אלף שקלים עקב לשון הרע
מאת: LawGuide | 02/06/2019
תשובות של עורכי הדין בפורום
(פרסום ממומן)


אליעד שרגא ושות` - משרד עו"דאליעד שרגא ושות` - משרד עו"דאזור המרכז053-6130820מהמשרדים המשפיעים לפי DUN`S 100, מחלקות: מקרקעין, מסחרי, מנהלי ועוד.
מנשה - רון משרד עו"דמנשה - רון משרד עו"דאזור המרכז053-8007619יוצאי פרקליטות ומשרדים מובילים, ניסיון בייצוג בהצלחה בהליכים פליליים ואזרחיים
משרד עו"ד רן קוסטיצקימשרד עו"ד רן קוסטיצקיאזור הדרום053-8007676המשרד מתמחה במתן ייצוג, ליווי ויעוץ בתחום החוזים, חברות נדל"ן ודיני עבודה
עודד פרץ ושות` עודד פרץ ושות` אזור המרכז053-9428566עוסק בלשון הרע והוצאת דיבה, סכסוכי שכנים, פינוי שוכר, דיני עבודה ומשפחה
עו"ד סעאתי עדנה - משרד עו"ד ונוטריוןעו"ד סעאתי עדנה - משרד עו"ד ונוטריוןאזור המרכז 053-9428386דיני עבודה - עובדים ומעסיקים, ביטוח לאומי וכנוטריון צוואות והסכמים
עו"ד עפרה גבישעו"ד עפרה גבישאזור השפלה והסביבה 053-9386036עוסקים בייצוג בבתי משפט – אזרחי, חוזים, נזיקין, סכסוכי שכנים ופינוי מושכר
עורכת דין, מגשרת ונוטריונית - סמדר קשת בר-אוןעורכת דין, מגשרת ונוטריונית - סמדר קשת בר-אוןאזור השרון והסביבה053-9428592עו"ד מגשרת ונוטריונית עם ותק רב בדיני משפחה, אזרחי, משקים חקלאיים ופשט"ר
רועי ורשבסקי, משרד עורכי דיןרועי ורשבסקי, משרד עורכי דיןאזור המרכז053-7101880ניסיון רב ועשיר במשפט אזרחי, מסחרי, מקרקעין ונדל"ן הוצאה לפועל ופשיטת רגל